Blauwe Kikker is een kleinschalige praktijk
en biedt specialistische begeleiding op maat
aan kinderen voor wie het leren niet altijd vanzelfsprekend is.

Het doel is dat een kind weer zelfverzekerd durft te zeggen:
”Ik kan het !”

Welkom

Kinderen met leerproblemen lopen in hun schoolcarrière vaak negatieve ervaringen en faalangst op, doordat het leren moeizaam gaat. Door herhaaldelijk falen vermindert het zelfvertrouwen, kinderen durven minder te laten zien wat zij kunnen.
De motivatie en de schoolprestaties gaan achteruit.
Individuele begeleiding-afgestemd op de behoeften van uw kind- kunnen dit proces omkeren zodat uw kind zich prettiger en zekerder gaat voelen en weer kan groeien in vaardigheid en niveau. 

Vanuit mijn passie voor die kinderen waarbij het leren niet vanzelf gaat, ben ik ruim twaalf jaar geleden gestart met het geven van remedial teaching.  Binnen mijn RT Praktijk bied ik extra begeleiding in een veilige één op één situatie. Een kind kan succeservaringen opdoen, waardoor het zelfvertrouwen weer groeit. Door het geloof in eigen kunnen groeit ook de motivatie: een kind komt weer tot leren! 

Er wordt vooral gewerkt vanuit de mogelijkheden en talenten van het kind.  Want als leren niet of niet meer leuk is, kunnen we het samen wel weer de moeite waard maken!

RT Praktijk Blauwe Kikker biedt begeleiding aan kinderen met leerproblemen op het gebied van:
•    Rekenen (ook dyscalculie)
•    Lezen (ook dyslexie)
•    Spelling
•    Begrijpend lezen *
•    Studievaardigheden
•    Executieve functies *

 * Gecertificeerd trainer van:  Alle Teksten de Baas en Beter bij de Les

Wie

Mijn naam is Hanneke van der Klooster, ik ben gediplomeerd remedial teacher (Master SEN) en lid van de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teaching.

Na mijn universitaire studie (psychologie en communicatiewetenschap) heb ik in eerste instantie een aantal jaren in het bedrijfsleven gewerkt. Later merkte ik dat mijn hart toch vooral bij kinderen en onderwijs ligt en heb ik het roer omgegooid. Als leerkracht heb ik een aantal jaren ervaring opgedaan in verschillende groepen van het basisonderwijs; een goede basis voor mijn verdere opleiding en huidige werkzaamheden.

Inmiddels richt ik mij alweer ruim 12 jaar met heel veel plezier en inzet op de begeleiding van kinderen met leerproblemen en/of speciale onderwijsbehoeften. Dit doe ik zowel particulier -in mijn eigen RT praktijk-  als in opdracht van basisscholen in de omgeving. 

Door mijn ruime ervaring ben ik goed in staat om snel te zien wat kinderen nodig hebben om tot betere leerprestaties en tot een beter gevoel van competentie te kunnen komen.  Aansluiten bij een kind met zijn of haar specifieke (onderwijs)behoeften vind ik het allerbelangrijkste! Dit is dan ook altijd mijn eerste uitgangspunt in de begeleiding. Daarnaast vormt een gericht onderzoek bij de start van het traject natuurlijk de basis van waaruit de begeleiding  professioneel wordt opgezet.

Werkwijze

Kennismaking / intake

Een kennismakingsgesprek of intakegesprek is geheel vrijblijvend en er worden hiervoor geen kosten in rekening gebracht.
Telefonisch of via e-mail kan een eerste gesprek plaatsvinden en samen kijken we of het gewenst is of daar een uitgebreider intakegesprek op volgt.  
In het eerste gesprek bespreken we de hulpvraag, de positieve en negatieve factoren en de mogelijkheden om uw kind de juiste, passende hulp en begeleiding te bieden.

Begeleidingstraject

Onderzoek

Een begeleidingstraject start in de meeste gevallen met een onderzoek, waarin het huidige niveau objectief wordt vastgesteld. Naast het vaststellen van het niveau is een onderzoek vooral belangrijk omdat ik daarmee een goed beeld krijg waar de hiaten liggen (en wat juist goed gaat), hoe een kind opgaven en leerstof aanpakt, welke werkhouding een kind heeft en waar onzekerheden liggen. Hoe beter in kaart is gebracht waar de problemen liggen, hoe beter ik in de begeleiding kan aansluiten op de leer- en onderwijsbehoeften van een kind en hoe groter de kans op een snelle vooruitgang is.

Onderzoeksverslag

Op basis van de bevindingen in het onderzoek, wordt een onderzoeksverslag opgesteld. Hierin staan de beginsituatie, de toets-resultaten, de observaties, de antwoorden op de hulpvraag en aanbevelingen voor begeleiding beschreven.
U krijgt antwoord op de vraag:    “Wat heeft mijn kind nodig om zijn/haar vaardigheden te kunnen verbeteren” . 

Begeleidingsplan/handelingsplan

Op basis van de bevindingen uit het onderzoek, wordt ook een begeleidingsplan -op maat- opgesteld. Hierin staan de doelen van de begeleiding beschreven; op welke wijze, met welke aanpak, welke middelen, methodes en materialen.

Sessies

De begeleidingssessies zijn 45 minuten. In de Rt-sessies werk ik met uw kind aan de vooropgestelde leerdoelen. Hierbij vind ik het heel belangrijk dat dit gebeurt op de manier die bij het kind past. Ik werk dus met veel verschillende werkvormen. Afhankelijk van de leer-en onderwijsbehoefte pas ik de oefeningen en instructiewijze zoveel mogelijk hier op aan. 

We werken aan één of meer specifieke leerdoelen per keer. Ik ga daarbij uit van de kennis/ vaardigheden die het kind al heeft. Dat geeft een zeker gevoel: en van daaruit bouw ik verder. Ik zorg altijd dat per sessie een stap verder gezet wordt in het leerproces, maar zo dat een kind het zich met een zeker gevoel eigen kan maken. 

Het huiswerk dat vervolgens mee naar huis gaat is er altijd op gericht dan het zowel oefening als gevoel van succes met zicht meebrengt. Op deze manier gaat een kind vooruit, met veel (meer) succeservaring dan op school en met meer gevoel van motivatie en competentie.     “”Ik kan het!””

Evaluatie

Per afgesproken periode vindt evaluatie plaats. In de evaluatie wordt de voortgang, de behaalde doelen en de voortzetting of afronding van een traject besproken.  Evaluatiegesprekken vinden plaats met ouders en kunnen ook gepland worden met ouders en school samen. Een  goede  samenwerking tussen de verschillende partijen is belangrijk : zo kunnen we de begeleiding optimaal afstemmen met elkaar en een zo goed mogelijke ondersteuning bieden aan het kind.

Ik streef altijd naar goed en nauw contact met ouders en school, dus er zullen in praktijk waarschijnlijk vele korte evaluatie- en afstem momenten in de wandelgangen zijn.

Facturering

De facturering vindt eenmaal per maand plaats : op of rond de eerste van de maand over de gemaakte uren (sessies) van de maand daarvoor. De facturering vindt in de regel per e-mail plaats. Als dit niet gewenst of niet mogelijk is, dan kan de factuur ook per post verzonden worden of persoonlijk overhandigd worden.

Bij de factuur die u ontvangt, zit altijd een urenspecificatie als bijlage. Daarnaast wordt bij facturering per e-mail de mogelijkheid geboden om via iDeal te betalen (natuurlijk kunt u desgewenst het bedrag ook handmatig overmaken).

 

Tarieven

Uurtarief:
voor ouders                                                       € 60,00
voor scholen/overige instellingen        € 60,00

Gesprekken:
Intakegesprek                                                   gratis
Evaluatiegesprek                                            uurtarief

Pedagogisch Didactische Onderzoeken:

Voor ouders:
Rekenonderzoek                                          € 345,00
Leesonderzoek (technisch)                    € 230,00
Spellingonderzoek                                      € 230,00
Lees- en Spellingonderzoek                  € 345,00
Begrijpend leesonderzoek                     € 230,00
Dyslexie screening                                      € 115,00  (aanvullend op leesonderzoek)

Voor scholen / overige instellingen:
Rekenonderzoek                                           € 360,00
Leesonderzoek (technisch)                     € 240,00
Spellingonderzoek                                       € 240,00
Lees- en Spellingonderzoek                   € 360,00
Begrijpend leesonderzoek                      € 240,00
Dyslexie screening                                       € 120,00  (aanvullend op leesonderzoek)

Bedragen zijn incl. onderzoek, onderzoeksverslag, begeleidingsplan en toelichtingsgesprek 

Contact

Neem voor al uw vragen vrijblijvend contact op!
Via e-mail of telefonisch*

Blauwe Kikker
Praktijk voor remedial teaching
Vijlenerberg 11
3825 DL Amersfoort

mail@blauwekikker.nl
06-15832829

Hartelijke groet en tot ziens!
Hanneke van der Klooster

* Tijdens het werken met leerlingen staat de voicemail aan. Wanneer u deze inspreekt wordt u zo snel mogelijk teruggebeld.

Shopping Cart
Scroll to Top